Right to Education

WAT IS

ARTE RIGHT TO EDUCATION?

Het project Arte Right To Education heeft als doel kinderarbeid rondom de steengroeves van het Zuid-Indische Ballikurava Mandal (Prakasam) te stoppen. En de kinderen uit dit gebied weer naar school te laten gaan.

NAAR SCHOOL

We creëren een Child Labour Free Zone in de acht dorpjes rondom Ballikurava Mandal. Samen met NGO’s ter plekke, Arisa (voorheen Landelijke India Werkgroep) en een plaatselijke leverancier willen we ervoor zorgen dat kinderen onderwijs krijgen. Die scholen zijn er, want alle dorpen hebben een staatsbasisschool. En verderop in de regio is een middelbare school. Er gaan echter niet veel kinderen naar toe. Omdat er armoede is en kinderen vaak werken.

 

Lees meer van Niels

 

KINDERARBEID

Allereerst proberen we een mentaliteitsverandering op gang te brengen.

Voorzitter Niels: “We hebben ervaren dat het effectiever is om daarmee te beginnen. Kinderarbeid is voor veel gezinnen noodzakelijk om te kunnen overleven. En wordt daar ook als normaal beschouwd. Je kunt dus wel voor schoon water en goede toiletten in de school zorgen, maar als er geen kinderen komen, schiet het niets op.”

 

BIJ DE BASIS

BEGINNEN

Niels: “Dat is mensen overtuigen dat ze door scholing een grotere kans hebben op een beter leven. En door ze kosten uit handen te nemen. Kosten die ze bijvoorbeeld hebben om hun kinderen te laten eten. Daarom kijken we ook hoe we daarin iets kunnen betekenen.” Om te weten waar en hoe die verandering moest beginnen, verrichtte Arte een Baseline-onderzoek en bracht zo de populatie in beeld.”

mobilizer

Mobilisers

Inmiddels werken er in alle acht dorpen zogenaamde mobilisers. Zij gaan voor Arte Responsible Stone Foundation van deur tot deur om met mensen te praten. Niels: “Als er kinderen zijn die niet naar school gaan, overtuigen ze de ouders om dat wel te doen. Ze hangen posters op in het dorp en proberen een mentaliteitsverandering teweeg te brengen bij de ouders.”
MEISJES IN HET HUISHOUDEN

Dat de mobilisers dagelijks bij mensen aankloppen, heeft ook een ander effect. Niels: “Het is een goede extra manier om te signaleren. Er blijken bijvoorbeeld nog meisjes in de huishouding te werken bij gezinnen. Zij krijgen geen onderwijs. Door de mobilisers kunnen we onze baseline voortdurend aanpassen. En door te signaleren, kun je iets doen.”